نکاتی طلایی که باید قبل از مصرف زهر زنبور عسل بدانید

 

زهر زنبور عسل یک محصول طبیعی است که به دلیل داشتن فواید بالقوه سلامتی، محبوبیت خود را افزایش داده است. تحقیقات نشان داده که این نوع زهر دارای خواص ضد التهابی است، ممکن است به سلامتی پوست کمک کند و احتمالاً می تواند در کاهش علائم مربوط به شرایط مختلف سلامتی مانند روماتیسم و ​​درد مزمن تاثیرگذار باشد.

همانطور که از نام فراورده زهر زنبور عسل پیداست، این نوع زهر، ماده ای است که از زنبورها گرفته می شود. این ماده یک درمان طبیعی برای انواع بیماری ها است. طرفداران آن ادعا می کنند که طیف گسترده ای از خواص دارویی را شامل می شود. از کاهش التهاب گرفته تا درمان بیماری های مزمن. با این حال، نتایج تحقیقات در برخی از این موارد متناقض است.

اگر بخواهید از زهر زنبور عسل استفاده کنید باید حتما اطلاعات جامعی در مورد این ماده داشته باشید. در غیر این صورت استفاده از زهر نمی تواند گزینه خوبی برای شما به حساب آید. نگاه واقع بینانه به زهر زنبورعسل بهترین راهکار برای استفاده از این روش درمانی جایگزین با طب نوین است.

؛؛  در این مطلب تلاش شده تا به معرفی زهر زنبور عسل، ویژگی ها و خطرات ناشی از مصرف این ماده و همچنین برخی احتیاط های مورد نیاز اشاره شود. اگر قصد استفاده از زهر زنبور عسل را دارید، این مطلب می تواند برای شما مفید باشد.

زهر زنبور دقیقا چیست؟
زهر زنبور عسل مایع بی رنگ و اسیدی است. زنبورها وقتی احساس خطر می کنند، آن را از طریق ابزاری که در درون بدن آنها وجود دارد به یک هدف متخاصم دفع می کنند. زهر زنبور عسل ترکیبی حاوی ترکیبات ضد التهابی از جمله آنزیم ها، قندها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه است.

ملیتین که خود ترکیبی است که از 26 اسید آمینه تشکیل شده است، حدود 50٪ از وزن خشک سم زنبور را شامل می شود. در برخی مطالعات نشان داده شده که ملیتین دارای اثرات ضد ویروسی، ضد باکتری و ضد سرطان است. ملیتین در درجه اول مسئولیت درد ناشی از نیش زنبور را بر عهده دارد. اگر ملیتین موجود در زهر گرفته شود، درد ناشی از نیش زنبور به شدت کاهش پیدا می کند و چیزی شبیه به نیش پشه خواهد شد.

زهر زنبور عسل همچنین حاوی پپتیدهای آپامین و آدولاپین است. اگرچه آنها به عنوان سموم عمل می کنند؛ اما به نظر می رسد که دارای خواص ضد التهابی و تسکین دهنده درد هستند.علاوه بر این، زهر زنبور عسل حاوی فسفولیپاز A است که باعث التهاب و آسیب سلول می شود. در واقع دلیل اصلی ایجاد حساسیت در پی ورود زهر زنبور عسل به بدن انسان نیز وجود همین مواد است. با این وجود، براساس برخی تحقیقات این آنزیم ممکن است دارای اثرات ضد التهابی و محافظت کننده سیستم ایمنی باشد.

همانطور که مشاهده می کنید، مواد زهر زنبور با اثرات مثبت و منفی بر سلامتی همراه است. نکته مهم این است که در حالی که تحقیقات نشان می دهد که بعضی از ترکیبات موجود در سم ممکن است دارای خواص مفیدی باشند، اما اثرات جدا شده هر مؤلفه ناشناخته است؛ زیرا بسیاری از مؤلفه ها به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته اند.در نتیجه ترکیب این مواد در کنار هم است که به عنوان یک ماده داروی شناخته می شود. اگر این ترکیبات از هم جدا شده و به بدن انسان وارد شوند، ممکن است مشکلات زیادی را ایجاد کنند.

زهر زنبور عسل چگونه مورد استفاده قرار می گیرد؟
آپیتراپی یک روش درمانی جایگزین است که از محصولات زنبور عسل از جمله زهر آن برای معالجه و جلوگیری از بیماری ها، درد و ... استفاده می کند. اگرچه سم زنبور عسل اخیراً محبوبیت زیادی را تجربه کرده است؛ اما درمان با زهر زنبور عسل از هزاران سال پیش در روش های طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته است

زهر به طرق مختلف استفاده می شود و به اشکال متفاوتی موجود است. به عنوان مثال، زهر زنبور عسل به محصولاتی مانند عصاره ها، مکمل ها، مرطوب کننده ها و سرم ها اضافه می شود. شما می توانید محصولات سم زنبور عسل مانند مرطوب کننده ها، لوسیون ها و... را به صورت آنلاین یا در فروشگاه های خاص و معتبر عرضه کننده محصولات طبیعی خریداری کنید.

تزریق زهر زنبور عسل می تواند توسط متخصصان بهداشت انجام شود. این یک اقدام کاملا تخصصی است که ممکن است با عوارض آنی همراه باشد. در نتیجه باید از افراد باتجربه برای تزریق زهر استفاده شود.سرانجام، زهر زنبور در طب سوزنی زنبور عسل یا درمان با زنبور عسل استفاده می شود. این نوع درمان، روشی است که در آن زنبورهای زنده روی پوست شما قرار می گیرند و نیش می زنند. البته این روش استفاده از زهر زنبور به صورت مستقیم عوارضی به ویژه از نوع حساسیت پوستی به همراه دارد. با این حال قدیمی ترین روش استفاده از زهر زنبور نیز همین روش است.

به طور خلاصه می توان گفت که با توجه به اینکه برخی از مواد موجود در زهر زنبور، از جمله ملیتین و آپامین، دارای خواص دارویی هستند، می توان از این روش درمانی استفاده کرد. درمان با سم زنبور عسل هزاران سال است که به عنوان یک درمان طبیعی برای انواع شرایط استفاده می شود. امروز نیز یم تواند درمان بسیاری از بیماری ها را بر عهده بگیرد.

چه موارد احتیاطی را باید برای استفاده از زهر در نظر بگیریم؟
اگرچه نشان داده شده است که زهر زنبور عسل مزایای بالقوه زیادی را ارائه می دهد، اما باید این نکته را نیز مد نظر قرار دهید که مطالعات حمایت از این مزایا محدود است. در حقیقت، بیشترین تحقیقات موجود، روی حیوانات یا لوله های آزمایش انجام شده است. هرچند پیشینه تاریخی آن در طب سنتی کاملا مرتبط با اثرگذاری بر روی انسان ها است.

با تمام این تفاسیر، اگر به طب نوین نگاه کنیم، معلوم نیست که سموم زنبور عسل چقدر مؤثر است. همچنین اینکه آیا برای بیماری هایی مانند آرتریت روماتوئید، درد مزمن یا بیماری های خود ایمنی موثر است یا خیر، موضوعی است که در ابهام قرار می گیرد. با این حال همچنان طب سنتی به ویژه طب شرقی به اثرات آن روی بیماری ها باور دارد.

برخی از روش های درمانی زهر زنبور از جمله طب سوزنی می تواند منجر به عوارض جانبی مانند درد، تورم و قرمزی شود. علاوه بر این، درمان با زهر زنبور عسل می تواند با ایجاد آنافیلاکسی که نوعی واکنش آلرژیک بالقوه تهدیدکننده است، باعث عوارض جانبی جدی و یا حتی مرگ در افراد بسیار حساس شود. این عارضه در واقع روی تنفس افراد اثر می گذارد.

سایر عوارض جانبی جدی مربوط به این درمان نیز ثبت شده است. از جمله پرفشاری خون، خستگی، کاهش اشتها، درد شدید، افزایش خطر خونریزی و استفراغ از این موارد هستند. البته بسیاری از این عوارض تنها در چند ساعت بعد از مصرف زهر زنبور عسل وجود دارند و پس از این از بین می روند.

از نکات خاص، بررسی 145 مطالعه در مورد عوارض جانبی درمان با زهر زنبور عسل نشان داد که به طور متوسط ​​29٪ از افراد عوارض جانبی، از نوع خفیف تا شدید را پس از درمان تجربه کرده اند. علاوه بر این، بررسی ها نشان می دهد که در مقایسه با تزریق زهر، وارد کردن زهر زنبور عسل با کمک این حشره، افزایش چشمگیر عوارض جانبی تا 261 درصد را محتمل می کند.در افراد مستعد و بسیار حساس، استفاده از محصولات سمی زنبور عسل مانند سرم و مرطوب کننده ها نیز می تواند باعث بروز عوارض جانبی مانند خارش، کهیر و قرمزی شود. در نتیجه حتما باید قبل از استفاده، تست گرفته شود.

بر اساس تحقیقات موجود، به جرات می توان گفت که عوارض جانبی در هنگام استفاده از زهر زنبور عادی هستند. به همین دلیل، هنگام استفاده از این محصولات یا روش های درمانی، باید احتیاط شدید را انجام دهید. این عوارض ممکن است خفیف یا شدید باشند. در نتیجه بهتر است در دسترس افراد متخصص باشید.

؛؛  هشدار جدی: درمان سم زنبور و طب سوزنی فقط باید توسط یک متخصص بهداشتی و درمانی انجام شود.
 


سخن آخر !

زهر زنبور عسل یک محصول طبیعی است که به دلیل داشتن فواید بالقوه سلامتی، محبوبیت خود را افزایش داده است. تحقیقات نشان داده که این نوع زهر دارای خواص ضد التهابی است، ممکن است به سلامتی پوست کمک کند و احتمالاً می تواند در کاهش علائم مربوط به شرایط مختلف سلامتی مانند روماتیسم و ​​درد مزمن تاثیرگذار باشد. با این وجود، استفاده از محصولات زهر زنبور عسل ممکن است عوارض جانبی جدی ایجاد کند. بنابراین قبل از امتحان حتماً با احتیاط عمل کرده و با پزشک متخصص آموزش دیده مشورت کنید.


منبع »  www.healthline.com